Smarte trick øger salg af nyhedsviser med tvivlsomt indhold – du gætter ikke hvilke 4.89/5 (9)

Hver eneste dag gjalder visesælgernes råb gennem gaderne, både i købstæderne og i København. Men hverken råberiet eller indholdet er seriøs nyhedsformidling.

Forlægger Ambrosius Quist er én af de mange, som er oprørt over råbene. Indholdet i hovedparten af de mange nyhedsviser imponerer ham heller ikke.

I følge Quist, der selv driver et mindre trykkeri, er der et voldsomt problem med troværdigheden.

Dét der sker er, at næsten alt kommer til at handle om platte og sensationsprægede hændelser, forklarer han.

– Hovedparten af viserne handler om mord, selvmord, henrettelser og så videre. Det sidste er selvfølgelig rimeligt nok, fordi folk må afskrækkes fra at begå forbrydelser. Men det er ved at tage overhånd, og det betyder, at folk ikke længere opsøger de seriøse nyheder i den Berlingske avis, siger Ambrosius Quist.

Det eneste formål er at gøre folk så nysgerrige, at de hurtigt griber til lommen for at finde en skilling

Desuden mener Quist, at en del af de såkaldte nyheder er fabrikerede, eller i virkeligheden er foregået i andre lande. Men dét, der virkelig bekymrer forlæggeren, er de journalistiske og markedsføringsmæssige greb, som producenter og visekællinger bruger.

Skillingsnyheder vinder frem

Man oplever ofte, at en vise angiveligt er “trykt i dette år”. Det kan enhver ifølge Quist påstå, og han ser det ikke som andet end et forsøg på at få nyheder til at virke aktuelle og tiltrækkende.

De kan jo lade være med at købe mine viser, hvis de er så gruelige. Men de køber, og det gør honette folk skam også

– Et andet trick er visekællingernes lokkende råb som “den nye vise om NN”. Dét formidler jo intet af, hvad visen reelt handler om. Det eneste formål er at gøre folk så nysgerrige, at de hurtigt griber til lommen for at finde en skilling, siger Quist og fortsætter:

– Det er i bund og grund samme fremgangsmåde, når der råbes, at man får en aldeles ‘sandfærdig beretning’ med. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der kan ske i fremtiden, hvis disse alt for hurtige nyheder vinder frem og bliver endnu lettere at få fat i.

Viser betaler for brændevinen

På hjørnet af Skidenstræde træffer Satyren visesælgersken Maren Hansdatter, der næsten har udsolgt af sine varer. Hun har, ikke overraskende, et andet syn på sagen.

– Det er dét, folk vil have, konstaterer hun tørt.

– De kan jo lade være med at købe mine viser, hvis de er så gruelige. Men de køber, og det gør honette folk skam også.

Maren erkender, at hun ofte bruger råb, der skal få folk til at tro, at visernes indhold er meget mere interessante end tilfældet er.

– Én skal jo også leve, og brændevinen hverken køber eller drikker sig selv, siger hun og vifter sigende med en tom flaske.

Med både sælgere, producenter og kunder er der næppe grund til at tro, at viseindustrien vil mindskes de næste ca. 150 år.

Illustration: Wikimedia Commons

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Smarte trick øger salg af nyhedsviser med tvivlsomt indhold – du gætter ikke hvilke"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*