Lettede kunsthistorikere: Jorn-maleri alligevel ikke skændet med tomatsuppe 4.13/5 (15)

Ekspertundersøgelse viser, at klimaaktivister alligevel ikke har skændet Asger Jorn maleri med tomatsuppe. Værket er skabt sådan, oplyser Asger Jorn Museet.

Et lettelsens suk går gennem den danske og internationale kunstverdenen. Indtil for nylig frygtede man, at klimaaktivister havde skændet og ødelagt Cobrakunstneren Asger Jorns abstrakte maleri Den næstsidste nadver. Det er for tiden udlånt fra Museum Jorn i Silkeborg til en stor kunstudstilling på Guggenheim Museum i New York.

Malerikonservator Sus Stain fra SOS International Art Works har hasteundersøgt maleriet. Hun bekræfter over for Satyren, at Jorns værk er uskadt. Den frygtede tomatsuppe på maleriet er almindelig oliemaling tilsat rødt farvepigment.

Slap med skrækken

I sidste uge kom det frem i amerikanske medier, at vidner havde observeret, hvad de troede var unge klimaaktivister på  Guggenheim. Vidnerne frygtede, at de unge mennesker pønsede på en aktion, hvor de ville kaste flydende fødevarer mod et kunstværk og senere klæbe sig fast til værket for at råbe verden op om klimakrise, forurening, global opvarmning, ulighed (forkortet af red.). Det er kunsten jo ansvarlig for.

Trods en storstilet eftersøgning fandt museets personale hverken aktivister eller spor efter hærværk. De afblæste derfor alarmen.

Et par dage efter kunne Guggenheim så alligevel politianmelde, hvad de formodede var hærværk begået mod det udlånte værk af Jorn.

Til de amerikanste medier fortalte museets sikringschef, at nogle museumsgæster havde iagttaget en størknet rødlig substans, der grangiveligt lignede tomatsuppe, som var kastet på værket.

Politiet fik tilkaldt eksperter, som nu har konkluderet, at der er tale om maling. Museum Jorn har bekræftet, at det, der lignede hærværk, faktisk er en del af kompositionen.

Stor udfordring

På Museum Jorn ånder man derfor lettet op over at være sluppet med skrækken. Til Satyren siger overkunstkurator Anastacia Ælling, at chokket var stort, da de fik nyheden om det formodede hærværk.

– Vi var ude af os selv af bekymring. Vi er måske også en smule følsomme oven på Ibi Pippis forsøg på at rematerialisere et af Jorns værker. Hurtigt gik det dog op for os, at der heldigvis blot var tale om det, vi så ofte oplever med Jorn og andre Cobra-malere, når de udstilles i lande som USA, siger Annastacia Ælling og fortsætter:

– Betragteren har simpelthen svært ved at afkode nonfigurative malerier og forstå kompositionen. Hvad der for beskueren ligner tilfældige smørerier eller maling, som er løbet ned ad lærredet, er for kunstnere som Asger Jorn og Cobrainspirerede malere som Jens Jørgen Thorsen et helt bevidst element i udtrykket.

Hun erkender, at kunstverdenen har en stor udfordring med den abstrakte kunst og museumsgæsterne.

– Vi oplever det især i USA, men tendensen breder sig desværre også til danske kunstmuseer, fordi skoler og uddannelsesinstitutionerne nedprioriterer billedkunst, kunstforståelse og den almene dannelse, sukker Annastacia Ælling.

Illustration: Steve Johnson, Pexel.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Lettede kunsthistorikere: Jorn-maleri alligevel ikke skændet med tomatsuppe"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*