Hjemmeundervisning udfordrer Overlærer Andersen 4.87/5 (15)

Lukkede skoler under Den Spanske Syge skaber store udfordringer for Overlærer Andersen. Han skal støtte op om hjemmeundervisning og svinge spanskrøret på afstand.

Tre hurtige svirp af spanskrøret trækker tre røde striber på lille Arnes bare vinterblege drengenumse. Med gråd i øjnene trækker drengen bukserne op, mens Overlærer Andersen hurtigt spritter spanskrøret af, så det er klar til at motivere næste barn.

Siden Den Spanske Syge lukkede skolerne, arbejder den aldrende overlærer målrettet på at bistå gårdmandsfruer, husmandskoner og fattiglemmer, som underviser deres børn hjemme.

Satyren møder ham på hans daglige tur på cykel rundt til sine elever i landsbyen Pogeløse lidt uden for Roskilde.

– Jeg gør, hvad jeg kan for at motivere og give eleverne anerkendende fremadrettet feedback, som øger deres læringsvilje, siger Overlærer Andersen, mens han noterer anmærkninger om Arnes præstation i en lille sort bog.

Motiverende svirp med spanskrøret

Arnes mor hedder Katrine Jeppesen. Hun er gårdmandskone og mor til fire. Hun er glad for Overlærer Andersens daglige besøg. Hun skænker ham en kop kaffe i god afstand af køkkenbordet, hvor Arne og hans søskende sidder meget stille, mens de læser, skriver og regner regnestykker.

– Det er jo ikke let for en gårdmandskone, som gik i skole i 90’erne (1890’erne red.), hvor der ikke fandtes fag som gymnastik, naturlære og danmarkshistorie, at skabe et trygt og inddragende læringsmiljø og give den faglige sparring, mine børn har brug for til at udvikle de kompetencer, der er så afgørende i Det 20. Århundrede, siger Katrine Jeppesen.

Overlærer Andersen forklarer over kaffen, at han har indført hende i børnenes læringsmål. Han har også givet didaktiske fif til, hvordan hun skaber en individuel differentieret undervisning.

– Det er ganske enkelt. Børnene skal terpe og lære pensum. Hakker de i regnestykkerne og bibelhistorien skal de have motivende svirp med spanskrøret, siger overlærer Andersen, som har købt et to meter langt rør, så han kan straffe og samtidig holde reglementeret afstand.

Fjernundervisning i Statsradiofonien

Katrine Jeppesen har sine udfordringer.

– Jeg er jo ikke så flittig med spanskrøret, som jeg burde være, men heldigvis nyder overlærer Andersen at hjælpe, når han kommer forbi med dagens pensum, hører børnene og henter dagens stile og blækregning.

Hun fortæller, at hendes største udfordring er at nå både de daglige gøremål og undervise. Middagsmaden forsinkes ofte, fordi lille Petrea og Kaj skal have hjælp til skråskriften, eller Arne og Elly skal høres i De Puniske Krige.

Derfor har Katrine Jepsen fået en idé.

– Når Statsradiofonien engang bliver udbredt, kan overlærer Andersen jo fjernundervise alle danske børn, så vi kvinder igen kan bruge tid på husførelsen, siger hun.

Nikkende af anerkendelse tager overlærer Andersen afsked og cykler videre til næste elev. Knap er han ude, før køkkenet lyder af hidsige børnestemmer og gråd. Kaj har tømt sit blækhus ud over Ellys kladdehæfte. Pigen har stukket broren en flad. Nu sidder han og græder.

– Det sker snart hver dag, at de ryger i totterne på hinanden. Deres emotionelt kognitive kompetencer udvikles jo ikke, når de er hjemme hele dagen. De skaber ikke meningsfulde relationer til andre børn, sukker Katrine Jeppesen.

Hun trøster Kaj, som falder til ro. Så rejser hun sig for at smøre børnene en mad med puddersukker.

Arkiv mashup ved Den Magelige Magister.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Hjemmeundervisning udfordrer Overlærer Andersen"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*