Mediebranchen i chok: Skalk og BT fusionerer 4.98/5 (42)

Du tror, det er løgn. Kendt dansk nyhedsmedie køber historisk nichemagasin i panisk jagt på læsere. Ekspert mener, at det bliver helt vildt.

Danmarks førende historiemagasin Skalk bliver overtaget af gratisavisen BT i et forsøg på at sikre avisen et nyt flow af læsere.

Det oplyser de to medier i en fælles pressemeddelelse. Det nye navn på det fælles medie bliver SKALK-BT

– Det er den vildeste mediefusion, Danmark nogensinde har set. Det tror jeg ikke, at nogen havde troet muligt. Det er det vildeste produkt på det umættelige danske marked for historieformidling, siger Timme Bisgaard Munk, som er chefredaktør for kommunikationsmediet K-Forum til Satyren.

Han kalder det en satsning af hidtil usete dimensioner, som får andre medier til at måbe. De vil ikke tro deres egne øjne.

– Jeg er målløs. Jeg kan kun sammenligne det med, at Kristeligt Dagblad fusionerer med Se og Hør, eller netmediet Altinget fusionerer med RokokoPosten. Jeg troede simpelthen, det var løgn, siger Timme Bisgaard Munk.

– Det er det perfekte match. Skalk har en masse indhold, som ingen gider læse, mens BT har en masse brugere, som ikke gider læse, fortsætter han.

SKALK-BT skal ose af liv

Og det er da også a match for life, fastslår Skalks direktør Jacob Buhl Jensen, der bliver direktør for det nye, samlede selskab. Han forklarer, at fusionen vil forvandle Skalks lidt bedagede, hengemte, ulæste, støvede, gammeldags (forkortet af red.) bedstefar-image.

Artiklen fortsætter desværre under billedet.

– Skalk har fået det image, at det er tungt tilgængelige artikler skrevet for pensionerede skolelærere. Jeg tror på, at BT gør vores artikler mere levende for et yngre publikum, siger Jacob Buhl Jensen.

Ansvarshavende chefredaktør for BT, Michael Dyrby, forsvarer fusionen med, at BT gerne vil ud til en bredere målgruppe, herunder de pensionerede skolelærere.

– BT har længe været et stort medie blandt seere af Paradise Hotel og håndværkere, der ikke har råd til Ekstra Bladet, men vi er lidt tynde i segmentet af ældre og købekraftige mænd. Skalk vil samtidig tilføre BT et strejf af modenhed og seriøsitet, siger Michael Dyrby.

Pivfræk historieformidling

Det bliver en meget kendt historiker og en ligeså kendt arkæolog, som skal redigere SKALK-BT.

De lover et pivfrækt indhold, et flødelækkert layout og et grænsesøgende indhold, som ingen havde forudset.

– Kunderne får vores garanti for at møde ord som: Chok, raser og rystet. Der vil være vendinger som ”i oprør”, ”vækker vrede” og vi lover, at historien skrives om i hver udgave, siger den kendte arkæolog og fortsætter:

– Det er gode symboler. Vi skal fortælle om både danske tempelridder-mysterier, bibelske skrøner og give det hele et pikant pift og lidt bar hud, hvor bronzealderfrækkert viser alt. Jeg er sikker på at det kommer til at sælge. Jeg kan garantere, at vi ikke kommer til at fortælle om langhus nummer 27, som en eller anden arkæologistuderende har fået lov til at nusse med.

SKALK-BT er tilladt for personer over 15 år. Det fås i udvalgte bladkiosker og tilsendes abonnenter i en diskret kuvert uden afsender.

Mashup: Den Magelige Magister.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Mediebranchen i chok: Skalk og BT fusionerer"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*