Vild analyse: Dinosaurer, pirater og hornede vikinger skal booste dansk kulturturisme 4.94/5 (17)

Mashup: Mikkel Petersen.

Dansk kulturturisme kan øge indtjening med fire milliarder kroner, hvis museer og attraktioner tør tænke ud af boksen. Det konkluderer ny analyse bestilt af Levedygtig Dansk Kulturturisme.

Fregatten Jylland skal være Danmarks sørøvermuseum. De danske middelaldercentre skal fokusere på drager, feer og Ringenes Herre. Vikingeattraktioner skal gøre vikingen mere folkelig med hornede hjelme og fadøl, mens stenalderattraktioner skal vise publikum, hvordan mennesker jagede dinosaurer.

Sådan lyder opskriften på at øge de danske kulturhistoriske attraktioners indtjening med op til fire milliarder kroner om året. Det konkluderer det internationale analyseinstitut Bollocks Analythics International i en rapport udarbejdet for tænketanken Levedygtig Dansk Kulturturisme.

– Vores analyse viser, at såvel danske som udenlandske kulturturister er skuffede, når de forlader danske attraktioner. Hver tredje amerikaner klager over, at vikingerne ikke bærer hornede hjelme, og hver anden danske børnefamilie efterlyser mere formidling af dinosaurer i landets stenalderattraktioner, siger manden bag analysen Luke Hogwash, der har en fortid som business developper i Disneyland.

Der er således et stort uudnyttet vækst- og forretningspotentiale, hvis man giver gæsterne mere af det, de forventer og udvikler produkter på den baggrund, pointerer Luke Hogwash.

Bekræfter ønsket resultat

Bianca Wildvaas er direktør i tænketanken Levedygtig Dansk Kulturturisme. Hun er henrykt over rapportens konklusioner, som har præcis de konklusioner, tænketanken bestilte. Den bekræfter også meget af det, hun selv har følt.

Hun savner at opleve det, som hun finder spændende. Det illustrerer hun med en personlig anekdote:

– Jeg besøgte Fregatten Jylland med mine børn i sommerferien og oplevede en håbløs forældet attraktion. Hverken jeg selv eller mine børn interesserer sig for støvede søslag, men vi kan alle relatere os til sørøvere og pirater, og fregatten er jo en rigtig sørøverskude. Det skriger til himlen, at Fregatten Jylland ikke slår sig op som Danmarks sørøvermuseum og vender en dårlig forretning til en guldgrube, siger Bianca Wildvaas.

For tænketankdirektøren ligger det lige for. Museer og attraktioner skal tage sig sammen, gå i udviklingsmode og bidrage til vækst i turisme- og oplevelsesindustrien.

Attraktioner er positive

Satyren har ringet rundt til  Danmarks førende attraktioner, som modtager analysens konklusioner med interesse.

Fregatten Jyllands nytiltrådte direktør Anne-Marie Dohm siger til Satyren, at piratsegmentet er en interessant brugergruppe. De er stærkt underrepræsenteret blandt de besøgende, og fregatten har forpligtigelse til at inddrage ikkebrugerne med inkluderende formidlingstiltag, især når det skæpper i kassen.

Også Sammenslutningen af Danske Historiske Attraktioner ser muligheder i at udvide deres univers. Dinosaurer, hornede vikinger, Gandalf og hobbitter er meget velkomne hos os, så længe de øger omsætningen, og det deklareres i en tydelig kontrafaktisk historiekontekst, skriver sammenslutningen i en e-mail til Satyren.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt oplyser til Satyren, at han vil inddrage rapportens meget interessante konklusioner i den kommende nye museumslov.

Mashup: Mikkel Petersen.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Vild analyse: Dinosaurer, pirater og hornede vikinger skal booste dansk kulturturisme"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*