En fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland truer Hansaens handelsprivilegier. Den har derfor stævnet Danmark for EU-Domstolen, og projektet standses på ubestemt tid.
Der kommer ingen tunnel mellem Rødbyhavn og Femern. Danmark bliver ikke landfast med Tyskland under Østersøen, hvis det står til Det Tyske Hanseforbund.
De 76 handelsbyer vedtog på seneste Hansedag i Lübeck enstemmigt at indklage tunnelprojektet til EU-Domstolen og den tyske forfatningsdomstol.
Hansaen tager det usædvanlige skridt, fordi den mener, at tunnelen truer Hansestædernes og varernes frie bevægelighed. Den strider også mod de monopolaftaler, som forbundet har indgået med den danske konge og de Mecklenburgske grever.
Kogger er CO2-neutral transport
Talsmand for Hansestæderne Gerhard Gierig forklarer, at tunnelen vil ødelægge byernes eksistensgrundlag
– Det siger sig selv, at en fast forbindelse uanset dens form smadrer søbåren handel over Østersøen, hvis enhver bondeknold kan drive sine stude direkte fra Danmark til Tyskland, og skånske sildekonger kan køre deres saltsild frit på vogne og tage pommersk fyr med tilbage, siger talsmanden Gerhard Gierig.
Han tilføjer, at hvis Hansaen ikke kan tjene store summer på at sælge salt til fiskerne, købe deres sild til underpris og transportere dem ud i Europa på hansestædernes kogger til overpris, ja så ender Hansaen med at dø og vil fremover kun eksistere i navnet på en fodboldklub og en dåseøl.
Talsmand Gierig henviser til en feasibility-analyse af de dynamiske effekter ved fortsat koggetransport i Østersøen.
– Vi har det sort på hvidt. Kogger er fremtidens C02-neutrale og bæredygtige transportform, som flytter langt mere gods end oksekærrer, siger han og truer med blokade af danske havne, hvis tunnelarbejdet ikke standse omgående.
Hyrer Valdemar Atterdag
Nyheden om, at Femern-tunnelen udskydes i en generation eller to modtages med harme i Danmark.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) forklarer, at regeringen gør alt for projektet ikke bliver standset. Han tager derfor utraditionelle metoder i brug og har ansat Hans Majestæt Valdemar Atterdag, som særlig rådgiver med speciale i handels- og militærpolitiske strategier i Østersøen og dansk-hanseatiske relationer.
Til Satyren oplyser Valdemar Atterdag, at tunnelmodstanderne er en flok skræppende gæs, som nok skal blive glade for tunnelen i længden.
Foto: Hellebardius
Be the first to comment on "Det tyske Hanseforbund kræver Femern-tunnelen stoppet"