Kunstig intelligens bag historisk gimmick gik amok: Ville gennemføre folkemord 4.75/5 (12)

Den AI, der styrer den populære animerede genskabelse af Egtvedpigen på Nationalmuseet, gik i weekenden amok.

Det startede som en helt almindelig samtale med en digital figur om livet i bronzealderen. Det endte med trusler om masseudryddelse mod en række af fortidens folk.

Lørdag var det situationen på Nationalmuseet, hvor tre teenagebrødre fra Fyn fik den genskabte Egtvedpige til at gå amok.

Hun er en digital genskabelse af Egtvedpigen, som publikum via en skærm kan tale med. Gennem et omfattende AI-modul i modellen kan hun svare detaljeret på spørgsmål om livet i Bronzealderen.

En række tilsyneladende nøje tilrettelagte spørgsmål fra de tre teenagere førte dog til, at modellen blev tiltagende aggressiv i sit sprog. Til sidst krævede den masseudryddelse af en række nabostammer fra både bronzealderen og jernalderen.

– Det er særdeles uheldigt, men det er før sket, at AI-sprogmodeller har reageret alt andet end som programmeret, når de møder virkeligheden, siger Jesper Dyrhagen, der har været konsulent på sprogmodellen under dens udvikling.

Det er heller ikke første gang, at en AI går amok.

I 2016 gik en chat-robot udviklet af Microsoft amok, og begyndte at skrive nazistisk propaganda. Senest gik en øvelse med AI galt for det amerikanske luftvåben, da en drone sidste år i en simulation begyndte at angribe alt, der stod i vejen for dens mission, heriblandt dens menneskelige operatør.

Bronzealderen ikke fredselskende

Trods virakken, så vil Jesper Dyrhagen dog ikke sige, at Egtvedpigen i sit udgangspunkt er fredselskende.

– Sagen er den, at vi kun har hendes tøj og lidt hår. Vi ved jo faktisk ikke, om hun var tilhænger af fred eller krig, siger Jesper Dyrhagen.

Han tilføjer, at der er fundet ganske mange krigsvåben fra bronzealderen. De kan jo godt være blevet skabt med et andet formål end at blive brugt i tidens store offerceremonier.

– Det har man set i dalen ved Tollensee i det nordlige Tyskland, hvor der er fundet beviser for et egentligt slag. Det foregik omkring år 1200 før vor tidsregning og regnes med i fortællingen om den nordiske bronzealder.

Ender på museum

En video med de tre teenageres oplevelser med Egtvedpigen er blevet delt tusindvis af gange på TikTok og YouTube. 

Nationalmuseet har dog valgt at se sagen om den krigsgale AI-simulering af Egtvedpigen, der som kaldenavn i sjov er blevet kaldt Skynet, som en typisk tendens i tiden. Museet har derfor indlemmet både videoen og den telefon, som den er optaget med, i sin samling. 

– Knægtene var glade. Deres mor, der først var vred, blev stolt, da deres værk kom på museum, og drengene hver fik en af de helt nye telefoner fra øverste hylde som tak. Så må vi se, hvad de kan få telefonernes nye AI-chips til at gøre, og om vi overlever det, siger Jesper Dyrhagen opgivende.

Han oplyser, at museet siden videoen har oplevet en stor publikumsfremgang. Man har dog valgt at stille en vagt op ved Egtvedpige-modellen for at undgå, at computerprogrammet igen kommer ud af kontrol.

Illustration: Proudhon Blodhunger.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Kunstig intelligens bag historisk gimmick gik amok: Ville gennemføre folkemord"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*