H.C. Ørsted raser: Misbrugt i tvivlsom markedsføring og branding 4.71/5 (7)

C.A. Jensen (1792-1870), Portraet af naturvidenskabsmanden H.C. Oersted, 1832-1833

Misbruget af kendte personer i aggressiv markedsføring rammer nu også historiske personer. Fysikeren H.C. Ørsted føler sig groft udnyttet af energiselskabet Ørsted A/S.

Det er ikke kun kendisser som Sofie Linde og Nikolaj Coster-Waldau, der udnyttes i tvivlsomme reklamer uden deres samtykke. Også fysikeren H.C. Ørsted føler sig groft misbrugt i aggressiv markedsføring og branding af Danmarks største energivirksomhed.

For H.C. Ørsted kom det som et chok, at det tidligere DONG Energy nu kalder sig Ørsted A/S og har taget navn efter den verdensberømte videnskabsmand, som opdagede elektromagnetismen.

– De har stjålet mit gode navn. De snylter på min videnskabelige nimbus og mine bedrifter for at fylde aktionærernes lommer. Det gør de uden at spørge og uden at betale en eneste rigsdaler, siger H. C. Ørsted, som er helt elektrisk af harme.

Jeg er ikke Arne Astrup

Som en af fysikkens fædre kan han sagtens reklamere for både vaskepulver og flæskefars, men han kan ikke lægge navn til kommercielle produkter og brande virksomheder inden for hans eget virkefelt.

– Folk får det indtryk, at den elektriske strøm, de får leveret, er bedre end andres, fordi leverandøren hedder det samme som en anerkendt fysiker. Det er at tage strøm på folk, og jeg vil ikke have mit image som seriøs videnskabsmand ødelagt af kommercielle interesser; jeg er trods alt ikke Arne Astrup, siger H.C. Ørsted.

Han har derfor klaget over Ørsted A/S til Forbrugerombudsmanden. Men det kan blive en langvarig kamp, oplyser Forbrugerombudsmanden og henviser til, at søhelten Tordenskiold i mere end 150 år har forsøgt at stoppe en tændstikproducents misbrug af hans navn og portræt.

Tager nu navn efter landsbyen Ørsted

Hos Ørsted A/S er Head of Company Branding and Public Policy Amanda Hornswaggle er meget ivrig efter at svare på kritiske spørgsmål. Hun forsikrer, at det alen skyldes virksomhedens åbne omverdenspolitik og ikke hendes favorable kontrakt, som helt tilfældigt udløser en klækkelig millionbonus for at møde Satyren og omtale Ørsted.

– Jeg beklager, at Ørsted giver Ørsted anledning til at føle sig krænket af Ørsted, men Ørsted skal vide, at Ørsted med navnet Ørsted har villet hædre Ørsted for Ørsteds bedrifter, og Ørsted har ingen hensigter om at bringe Ørsted i en situation, som Ørsted føler sig utryg ved, siger Amanda Hornswaggle.

Hun lover, at energivirksomheden fremover ikke vil bruge videnskabsmandens navn i sin branding og markedsføring.

– Vi respekterer naturligvis, at hr. Ørsted frabeder sig at blive sat i forbindelse med Ørsted A/S. Ledelsen har derfor besluttet, at Ørsted A/S fremover tager navn efter landsbyen Ørsted, som ligger uden for Randers, siger Amanda Hornswaggle og trygler om flere kritiske spørgsmål.

Det svar ærgrer H.C. Ørsted:

– Nu kortslutter det da helt for dem, sukker han og ryster på hovedet.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "H.C. Ørsted raser: Misbrugt i tvivlsom markedsføring og branding"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*