Glemte jernbanesabotører skyld i DSB’s forsinkelser 4.88/5 (24)

Glemt modstandsgruppe bag DSB forsinkelser

En gruppe jernbanesabotører er 73 år efter befrielsen dukket frem fra deres skjul. Uvidende om krigens afslutning fortsatte gruppens sine sabotageaktioner, der menes at være årsag til samtlige skinnebrud og sporskifteproblemer, der har ramt DSB.

En glemt gruppe jernbanesabotører fra Anden Verdenskrig er dukket frem fra deres skjul 73 år efter Danmarks befrielse. Det oplyser Midt- og Vestjyllands Politi til Satyren.

Ifølge politimester Jørn Grubedal gik den otte mand store modstandsgruppe under jorden i 1944. De gemte sig i Mønsted Kalkgruber, hvorfra de fortsatte deres sabotageaktioner mod jernbanenettet helt frem til i dag, ganske uvidende om, at krigen for længst var forbi.

Taknemmeligheden var stor, da vi delte indholdet af vores termokander med dem, så de kunne nyde den første kop rigtige kaffe i årtier, og citronmåne havde de jo heller aldrig smagt

Gruppen blev afsløret ved  et tilfælde, forklarer Jørn Grubedal.

– For nogle uger siden var Skovbørnehaven Myretuen på flagermusetur i Mønsted Kalkgruber, da de forvildede sig ind i de bagerste grotter, hvor gruppen skjulte sig. Børnene blev skræmt af de gamle modstandsfolk, og efterfølgende tilkaldte pædagogerne politiet, siger Jørn Grubedal og fortsætter:

– Da vores indsatsstyrke ankom, blev den beskudt af frihedskæmperne, som også råbte: ”Frit Danmark” og kaldte os for ”Hiposvin”. Vi kunne ikke overbevise dem om, at krigen var forbi og det danske politi var gendannet.

Afspillede Frihedsbudskabet

At situationen endte lykkeligt, skyldes en politiassistents snarrådighed. Han fik den idé at rekvirere en højtalervogn og afspille frihedsbudskabet.

Da de gamle jernbanesabotører hørte Johannes G. Sørensens velkendte stemme erklære Danmark frit, overgav de sig.

Frihedskæmperne har forklaret, at de lyttede til radioprogrammet Giro 413 på et krystalapparat. Hver gang Birger, Jytte, Fritz, Karen, Yrsa og Charles, samlede ind i moster Odas korset, drog gruppen ud for forgæves at spejde efter fly fra RAF og friske forsyninger af sprængstoffer

Det var et bevægende øjeblik, forklarer Jørn Grubedal.

– De var glade over, at det var slut, så de nu kunne nyde aldersrente. De var meget høflige og tiltalte indsatstyrkens folk med ”De” og ”unge mand”. Taknemmeligheden var stor, da vi delte indholdet af vores termokander med dem, så de kunne nyde den første kop rigtige kaffe i årtier, og citronmåne havde de jo heller aldrig smagt, fortæller politimesteren.

Lyttede til Giro 413

Ifølge politiets oplysninger valgte modstandsgruppen at gå under jorden i efteråret 1944 af frygt for at blive afsløret og taget af tyskerne. Ingen fortalte dem at krigen var slut, så de fortsatte deres sabotageaktioner lige til for ganske nylig.

Og det er voldsomme ødelæggelser, de står bag.

– Vores efterforskning tyder på, at stort set samtlige skinnebrud og beskadigede sporskifter i det midtjyske kan tilskrives Mønsted-gruppen, siger Jørn Grubedal og tilføjer:

– Frihedskæmperne har forklaret, at de lyttede til radioprogrammet Giro 413 på et krystalapparat. Hver gang Birger, Jytte, Fritz, Karen, Yrsa og Charles, samlede ind i moster Odas korset, drog gruppen ud for forgæves at spejde efter fly fra RAF og friske forsyninger af sprængstoffer.

Politiet vil for en god ordens skyld undersøge, om Mønsted-Gruppen kan sættes i forbindelse med IC4-togenes mange nedbrud

I takt med, at gruppens sprængstofslagre tømtes, fandt de på nye måder at lamme togdriften på, forklarer Jørn Grubedal.

– De fandt ud af, grus og sten i sporskifterne samt våde, visne blade på skinnerne er langt mere effektivt end sprængstoffer, siger han.

DSB lykkelig over ansvarsplacering

Hos DSB er informationschef Tony Pavekrat glad for, at DSB’s mange forsinkelser skyldes jernbanesabotage.

– Vi har hele tiden haft på fornemmelsen, at der var noget galt. Vi er derfor lykkelige over at blive frikendt for samtlige forsinkede tog, siger Tony Pavekrat, der opfordrer politiet til at iværksætte eftersøgninger af andre skjulte modstandsfolk.

– Med alle de problemer, vi konstant oplever over hele landet, er jeg overbevist om, at der stadig findes mange jernbanesabotører, som ikke ved, at krigen er forbi siger han.

På spørgsmålet om, hvorfor DSB ikke reagerede tidligere på mistanken, svarer Tony Pavekrat, at DSB var overbevist om, at det var Banedanmark, der var skyld i problemerne.

Forholdt DSB’s påstand svarer en talsmand fra Banedanmark, at man her var ligeså sikker på, at det ikke var skinnerne, men DSB’s materiel den var gal med.

Statsadvokaten oplyser, at de gamle modstandsfolk ikke retsforfølges for deres aktioner. Politiet vil for en god ordens skyld undersøge, om Mønsted-Gruppen kan sættes i forbindelse med IC4-togenes mange nedbrud.

Tegning: Mester Ictum

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Glemte jernbanesabotører skyld i DSB’s forsinkelser"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*