Historien er grusom: Borgerforslag vil fritage børn for historieundervisning 4.4/5 (10)

Foto: Pexel,

Danske børn rammes af historieskam. De påvirkes negativt af tidligere tiders krig, undertrykkelse og katastrofer. Nyt borgerforslag åbner for, at forældre fritager deres børn fra historieundervisning. Minister vil arbejde for tryghedsskabende historieløshed.

Lider dit barn af historieskam? Har dit barn mareridt over Holocaust? Er dine børn deprimerede over Stalinismens uhyrligheder, imperialismens undertrykkelse eller andet af det, de hører om i historieundervisningen? Så fortvivl ikke. Der er håb forude. Et nyt borgerforlag åbner nemlig for, at børn kan fritages for  historieundervisning i Folkeskolen.

Initiativtagere til borgerforslaget er Theis og Tilde Towly fra Vesterbro i København. De er forældre til Konrad på 11 og Merle på 15 år. De har med stigende bekymring set deres børn udvikle symptomer på depression som følge af skolens historieundervisning.

–  Det smerter os begge ind i knoglerne at se vores børn være ulykkelige og sygne hen i afmægtighed, hver gang de har haft en historietime, siger Theis Towly.

Og Familien Towlis børn er ikke de eneste. En undersøgelse foretaget af Skolernes Analyseinstitut for Satyren viser, at godt halvdelen af danske skolebørn lider af undervisningsrelateret depression og historieskam.

Holocaust knækkede datteren

Helt galt gik det, da datteren Merle havde om Holocaust lige op til sommerferien, fortæller Tilde Towly.

– Hun blev så påvirket af de mange uskyldige ofre, at hun nægtede at tage med os på ferie til Berlin, fordi det var de nederen nazisters hovedstad. Vi havde glædet os til at opleve etnisk mangfoldighed, familie-clubbing og få livsinput i Friedrichshain, men det blev i stedet til sommerhus i Løkken, siger Tilde Towly, som ikke bebrejder datteren noget.

– Merle er et offer for Folkeskolens læringsmål. De skader hendes følelsesliv og gør hende deprimeret. Det udvikler historieskam og ødelægger hendes tillid til menneskeheden. Hun risikerer at få ar på sjælen resten af sit liv, tilføjer hun.

Hendes mand nikker bekræftende og siger.

– Vores børn skal føle sig trygge i undervisningssituationerne. Hvorfor skal de undervises i begivenheder, de ikke selv har mulighed for at påvirke og ændre. Det gør dem angste og handlingslammede.

Tryghedsskabende historieløshed

Theis Towly tog problemet op på Aula, hvor han mødte stor opbakning fra klassens andre forældre. Det mundede ud i et borgerforslag om, at børn skal kunne fritages for historieundervisning.

Borgerforslaget fik på rekordtid samlet de nødvendige underskrifter. Der tegner sig dog ikke et flertal for forslaget i Folketinget, men regeringen vil gerne se på, om historieundervisningen kan gøres mere skånsom ved at skære problematiske begivenheder og epoker bort til fordel for positive fortællinger.

– Regeringen ser muligheder i en bedre sortering af, hvad børnene undervises i, og vi baner proaktivt vejen for en tryghedsskabende historieløshed. Når ingen undervises i de arabiske landes historie, vil ingen længere være motiveret til koranafbrændinger, og Palæstinakonflikten vil miste interesse, siger Børne og Undervisningsminister Matthias Tesfaye(S) til Satyren.

En hastelov om mere skånsom historieundrevisning forventes vedtaget, inden Folketinget går på juleferie. Det får virkning fra skoleåret 2024.

Foto: Pexel.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Historien er grusom: Borgerforslag vil fritage børn for historieundervisning"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*