Nationalmuseet skifter navn til hIѕTσЯÿ 4.85/5 (53)

Nationalmuseet skifter navn

Med sit nye navn, hIѕTσЯÿ vil Nationalmuseet bringe sig i øjenhøjde med brugerne. Det vækker begejstring hos nogle danske museumsfolk, mens andre, herunder alle danske museers fader Ole Worm, raser.

Store navnerunde er i gang på Nationalmuseet. Tøjhusmuseet hedder fra den første juli Krigsmuseet. Og fremover skal selve Nationalmuseet hedde hIѕTσЯÿ.

Museets direktør, Rane Willerslev vil med et nyt navn fjerne museets støvede image og bringe det ind i det 21. århundrede.

– Som navn er Nationalmuseet håbløst forældet. Det er totalt ude af trit med tiden og har udspillet sin rolle. Det er kedeligt og røvsygt og signalerer, at det er et museum fyldt med ting og sager fra gamle dage, men det er meget mere end det. Det er et tempel for historien i alle dens former, faconer og afskygninger og det rummer navnet hIѕTσЯÿ, siger Rane Willerslev, til lyden af DM-finalen i skak, som vises på storskærm i Palægården neden for hans kontor.

Han forklarer videre, at ingen ved alligevel, hvad et nationalmuseum er. Derfor er der behov for et nyt navn, der rammer nutidens formsprog og taler til levende mennesker, som vil strømme ind og skæppe i kassen.

Transcenderer den subjektive interferens af habitus

Den finske identity-psychologist og branding-healer Juuha Puuha Pÿllärpää fik opgaven med at finde nyt navn og ny identitet til Nationalmuseet.

En museumsinspektør på BØrnhØlmsmØsØØm (tidligere Bornholms Museum) fik hjertestop, da han hørte nyheden om Nationalmuseets navneskifte

På en skype-forbindelse fra en nedslidt fabriksbygning i industribyen Tsiang Ming i Kina, som er det nye globale epicenter for mindful identity-creation, fortæller Juuha Puuha Pÿllärpää om arbejdet.

– Min første tanke var, at Nationalmuseet slet ikke skulle have noget navn og logo overhovedet. Vi skulle i stedet sætte brugerne fri til selv at skabe deres eget unikke mindset om museets identitet og på metaplanet dekonstruere museumsbegrebet over for Maren i kæret, men det var slet ikke vildt nok for Rane Willerslev, siger Juuha Puuha Pÿllärpää, med en stemme, der vidner om såret stolthed.

I stedet endte det med navnet hIѕTσЯÿ.

– Vi har skabt en grafisk disruptiv og provokativ identitet i mikset af små og store bogstaver, der bryder med enhver norm, men samtidig signalerer symbolernes regelmæssige interrelation, at der er orden i kaos, mens et y med diaresis igen åbner diskursen for subjektet, interpolerer suppositionen og transcenderer den subjektive interferens af habitus som en anden Yin og Yang, siger Juuha Puuha Pÿllärpää tydelig irriteret over at skulle forklare det åbenlyse i konceptet.

Museumsinspektør fik hjertestop

hIѕTσЯÿ vækker opsigt i museumskredse.

På ARTorium (tidligere Statens Museum for Kunst) betegner direktøren det som meget modigt og nyskabende. Han forudser, at besøgstallet ekspolderer. På museet MARBLES (tidligere Thorvaldsens Museum) er direktøren imponeret over, at Willerslev tør gentænke et så etableret brand. Hun ærgrer sig også, fordi det tvinger MARBLES ud i en dyr innovationsproces for at slå hIѕTσЯÿ i kampen om at have Danmarks mest opulente museumsnavn.

Direktøren for NordLys (tidligere Skagens Kunstmuseer) kalder det for en grimhedens triumf, men på den kreative måde, mens direktøren for M&M (tidligere Midtjyllands Museum) frygter, at mere konservative museumsfolk og publikum vil reagere negativt.

Dansk Folkeparti gik i byrådet i Horsens imod, at Horsens Museum skiftede navn til HOMUS med den begrundelse, at det jo ikke er et museum for mellemøstlig madkultur

At Nationalmuseet fremover titulerer sig hIѕTσЯÿ falder da heller ikke i god jord hos alle museumsfolk. En museumsinspektør på BØrnhØlmsmØsØØm (tidligere Bornholms Museum) fik hjertestop, da han hørte nyheden om Nationalmuseets navneskifte.

Den alvorligste kritik kommer dog fra dansk museumsvæsens grundlægger, historikeren Ole Worm. Han skabte i begyndelsen af 1600-tallet Museum Wormianum, der var den spæde begyndelse på hIѕTσЯÿ.

Han græmmer sig over udviklingen og det håbløse navn hIѕTσЯÿ.

– Mit raritetskammer er et polyhistorisk monument over den lysende renæssance, men det begyndte allerede at gå den forkerte vej, da det blev til Det Kongelige danske Kunstkammer. Jeg troede, at bunden var nået, da min samling blev spændt for enevældens og nationalromantikkens vogn under navnet Nationalmuseet, men nu er det da helt uforståeligt kaudervælsk, siger en skuffet og vred Ole Worm.

Ole Worm klager til kongen

Han smider nu pibekraven og agter at klage til kongen, hvis forlængede arm i disse anliggender er CULTURE (tidligere Slots- & Kulturstyrelsen).

– Det står hr. Worm frit at klage over hIѕTσЯÿ og samtlige andre navneændringer siden engang før enevælden, siger kontorchef i styrelsen Astrid Niedskiæring.

Om ministeren griber ind, kan kontorchefen ikke oplyse. Hun fortæller, at navne er blevet underkendt fra politisk hold. Det skete i 2014, da Dansk Folkeparti i byrådet i Horsens gik imod, at Horsens Museum skiftede navn til HOMUS med den begrundelse, at det jo ikke er et museum for mellemøstlig madkultur.

hIѕTσЯÿ markerer sit nye navn med at Københavns Brandvæsen oversprøjter Prinsens Palæ, hvor Nationalmuseet holder til, med vand i en gigantisk dåbsceremoni.

Det bliver helt vildt, lyder det fra Rane Willerslev.

Mashup: Madam Magdelone.

Vurder denne artikel

Be the first to comment on "Nationalmuseet skifter navn til hIѕTσЯÿ"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*